آشنايي با جدول محاسبه دستمزد ضرب المثل
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی


 تفاوت بين ثواب و پاداشاز جمله اختلافات رايج بين افراد كه در اكثر موارد به دعوا ختم مي شود مي توان به مواردي مانند دستمزد، مال و ... اشاره كرد كه در آن شخص حقوق طرف مقابل را تضييع مي كند. در اين موارد دعاوي تحت عنوان جبران خسارت مطرح مي شود.
از نظر شرع و مملكت، اگر شخصي موجب ضرر و زيان ديگري شود، بايد خسارت وارده را جبران كند. به عبارت ديگر، شخص متضرر در مقابل شخص آسيب ديده مسئول است. در اين مقاله جدول محاسبه اجرت المثل و نكات مهم مربوط به آن را به طور كامل بررسي مي كنيم.
دستمزدهاي نمونه در واقع مخالف دستمزد رسمي در قانون است. به عبارت ديگر، اگر قراردادي شفاهي يا كتبي بين دو نفر منعقد شود كه يكي از آنها در ازاي اقدام ديگري، موظف به پرداخت مبلغي براي تخصص و كار خود باشد، با موضوع دستمزد مواجه هستيم. در تعريفي ديگر، اگر شخصي بدون قرارداد از پول، مال يا تخصص شخص ديگري استفاده كند و در ازاي آن مبلغي بپردازد، با اجرت المثل مواجه خواهيم شد.
تفاوت بين دستمزد پرداخت نشده و معوقه:كلمه آجور در ادبيات به معناي اجاره است. در واقع معوقه به اجاره پرداخت نشده توسط مستاجر ملكي مانند مغازه، خانه و ... اطلاق مي شود كه در واقع دعاوي مربوط به اجرت المثل زماني تشكيل مي شود كه مستاجر اجاره بهاي تعيين شده در قرارداد را پرداخت نكند.
در اين موارد حقوقي شاكي ديگر نيازي به كارشناس ندارد و مستاجر قطعا به پرداخت مبلغ مندرج در اجاره نامه محكوم مي شود. اما براي محاسبه اجرت المثل به كارشناس پرونده و جدول نياز داريد. زيرا اين ادعاها خارج از قرارداد بوده و براي تعيين ميزان دقيق خسارت نياز به كارشناس است.نكات مهم مرتبط با جدول محاسبه پاداش عمل:در زمينه تشكيل پرونده مربوط به اجرت المثل شرايط زير الزامي است. در غير اين صورت امكان پيگيري پرونده براي شما وجود نخواهد داشت.
1- شخص انجام دهنده يا انجام دهنده، قصد بلاعوض يا قصد انفاق نداشته باشد.
2- براي كار يا عمل انجام شده (به صورت كار اداري، عملي و ...) يا همان اجرت (اجرت) عرف وجود دارد.
3- عمل يا كار مورد نظر به دستور شخصي كه براي او انجام شده است انجام شده است. به عبارت ديگر كارفرما از فرد خواسته است كه فعاليت يا اقدامي را انجام دهد.
معمولاً براي اخذ جدول محاسبه اجرت المثل عمل بايد به دفاتر قضايي مراجعه و پس از طرح دعوي اقدام يا فعاليت انجام شده در دادگاه را شرح دهيد. در مرحله بعدي كارشناس مربوطه آن را بررسي كرده و قيمت دقيق عمل شما را مشخص مي كند.
بررسي جدول محاسبه دستمزد ازدواج:طبق قانون هيچ فعاليت يا اقدامي بدون پرداخت هزينه نيست و اقدامات همه افراد به رسميت شناخته مي شود. اما در زندگي زناشويي بين افراد، چه شرعاً و چه شرعي، وظايف و تكاليفي بر دوش آنهاست كه پاداشي براي آنها وجود ندارد. اما به موجب تبصره ماده 336 قانون مدني جمهوري اسلامي:
در صورتي كه زوجه كارهايي را انجام دهد كه شرعا و قانون وظيفه او نيست و اين كارها به دستور زوج بوده و موارد فوق را در دادگاه ثابت كند، دادگاه حكم به پرداخت اجرت المثل مي كند. انجام شده.
توجه داشته باشيد كارهايي مانند نظافت، آشپزي، شيردهي و ... كه شرعاً و شرعاً بر عهده زن است مشمول دستمزد متعارف نمي باشد.نكات مربوط به جدول محاسبه دستمزد ازدواج:دانستن برخي نكات مي تواند به شما كمك زيادي در به نتيجه رساندن پرونده كند. در ادامه مهمترين نكات مربوط به پرونده هاي تسويه نكاح ذكر شده است.
1- براي پرداخت اين هزينه نبايد طلاق از طرف زوجه مطرح مي شد. همچنين دليل طلاق نبايد مسائلي مانند تخلف زوجه از وظايف زناشويي و نيز مسائلي مانند بداخلاقي وي باشد.
2- فعاليت هاي منزل يا امور منزل نبايد به قصد خيريه باشد. زيرا در صورت اثبات اين موضوع در دادگاه، زن مستحق دريافت اجرت المثل نخواهد بود.





:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: